vineri, iulie 10, 2009

Windows XP. Ultima instalare

Uneori vrei să ajuţi oamenii. Nu pentru că le datorezi ceva, doar aşa că ai tu chef. Aşa şi eu, după ce o perioadă am tot răspuns celor care mă întrebau - "nu instalez windows, e împotriva religiei mele!", am acceptat să ajut o prietenă, să-i pun un Windows XP pe un laptop nou...

Cum am deja ceva experienţă în lupta cu sistemul (de operare de la Microsoft), nu am avut probleme - de genul nu vede hardul (problemă standard la laptopurile cu HDD SATA) - am dezactivat din start modulul SATA din BIOS şi am purces la instalare.
Partiţionarea am făcut-o în stilul clasic - cu CD-ul de Linux - aşa ne-am obişnuit la universitate, când cu cel de windows nu reuşeam de loc (poate mergea direct, dar deh... obişnuinţa...)

Comparând totuşi instalarea (fără probleme) a Windowsului cu o instalare fără probleme de Linux (asta depinde e drept de sistem, pe Dell-ul meu chiar a mers fără nici o problemă), rămân câteva observaţii:

  • Instalarea durează mai bine de o oră! După o oră de fapt, încă instalez drivere. Nu merge nici sunetul, driverul video e standard şi se mişcă rău, nu merge wireless-ul. Ba chiar trebuie să instalez şi driver de chipset, driver pentru butoanele rapide, driver pentru touchpad-ul laptopului şi normal esential windows XP updates. Totul in valoare de vreo 250 MB şi după ce am "săpat" puţin pe internet după drivere (noroc că e touşi HP şi suportul e ok). Şi poate cea mai tare fază marca Windows XP - la fiercare instalare un restart. Obişnuit pe Linux unde nu există aşa ceva, treaba asta mi se pare demnă de cărţile de istorie :) Apropo de asta, încă ceva - mulţi spun "instalarea windows e mai simplă" - eu sunt convins că prietena mea (posesorul laptopului) habar nu are ce înseamnă "chipset driver", "intel storage matrix driver" ş.a.m.d, cum se fac partiţiile pentru windows sau ce anume trebuie să instaleze şi de unde... Cu aceleaşi cunoştinţe (sau mai reduse) un Linux se poate instala (cu tot cu sunet, wifi, video) în mai puţin de jumate de oră, depinzând şi de configuraţie - de asta tot insist cu creşterea suportului producătorilor pentru Linux şi scăderea impactului Microsoft asupra lor.
  • După instalare, inclusiv a driverelor e timpul să instalăm ... programe, codecuri pentru filme, ceea ce pe Linux din nou nu e nevoie pentru că nu are probleme cu viruşii, are deja Firefox, playere de filme şi muzică ok (Media Player e groaznic!) precum şi suita integrală Open Office. Cum n-am momentan antivirusul cu licenţă (totul trebuie să fie licenţiat pe laptopul ăsta), am ales un Avast Free să nu mă infectez înainte să termin :) Regula nr. 1 la instalarea Windows -> nu-l lăsa în reţea / internet până nu ai antivirus + firewall. Altfel o iei de la capăt. Buun... instalat antivirus, guess what - RESTART :))
  • În continuare, prin singura (sper!) folosire de Internet Explorer, am downloadat Firefox :)
  • Downloadat şi instalat VLC player (un player video nativ şi pentru Linux) apoi Foobar pentru muzica (mai bun decât Winamp!)
---
Update (dupa ceva timp). Am iesit putin chiar inainte sa instalez Open Office. Acum m-am intors sa finalizez. Am instalat si messengerul (care merge ok cu tot cu webcam) si am vrut sa pun muzica... surpriza - nu merge sunetul! desi am instalat driverele (chiar două! - un sound BUS şi driverul propriu-zis). Mă uit în device manger - vreo 3 componente sunt neinstalate - una e placa de retea (am intrat pe wifi) - nu mi-a trecut prin cap ca până şi aia trebuie instalată (pe Linux merge direct). Mai dau la o componentă update şi instalează ceva modul pe-nu-ştiu-unde, rămâne una - "Hp Integrated Module". Nu ştiu dacă vă zice ceva, mie nu mi-a zis. După ce am căutat pe net, cică ar fi bluetooth! Iar pagina de la hp - iar drivere - găsesc ăla, download: 40MB!

În fine, îl instalez, verific, e ok, nu mai am componente nerecunoscute.
Mă întorc la sunet - nimic.
VLC merge, Foobar merge (indică sunet), în boxe nimic. Caut pe la volumul de windows, tastele fn+volume, nimic. Asta dupa ce acum jumate de ora in media player se auzea sunet. Oare driverul de sunet face să meargă sunetul, sau să nu meargă? :))

După o reinstalare şi încă puţin creierit, am descoperit că din cele două drivere de sunet existente, ăla care părea mai bun de fapt nu mergea. Şi nici nu trebuia dezinstalat ci deazctivat... Windows e simplu ha?

So... movies - check; music - check; office - check; wifi - check; lan - check; firefox - check; antivirus - check! A durat doar două ore! Lejer...

Acum chiar nu mai instalez Windows niciodată!

3 comentarii:

Biddy spunea...

Asta e in cel mai bun caz. Nu stiu daca ai patit vreodata, eu am patit de 3 ori:)
Cand finalizeaza instalarea de pe cd, iti apare o fereastra cu ajustarea automata a ecranului, click ok daca nu esti orb..ei bine orb nu sunt insa nu am stat langa calculator sa ma uit la progres bar cum creste, asa ca nu am apasat ok...surprise, windows intra in basic mode...adica fara internet, cu skinul ala de win 98...si cam atat, nimic altceva. Nu stiu daca se poate repara chestia fara reinstalare, insa eu nu am gasit, fiindca NU MERGE NETU IN MODUL ASTA. asa ca...de la inceput baby!

Chipree spunea...

pe linux, daca nu iti merg driverele, instalarea lor dureaza mai bine de 1 zi.. sau poate niciodata nu o sa instalezi drivere.. caci nu exista...
in ceea ce priveste timpul de instalare.... dupa windows xp sa facut windows vista si acum avem 7(the latest). 7 nu mai dureaza asa mult... ar trebui sa incerci 7 ;)

Cipri spunea...

@cy21

Stiu ca ai (partial) dreptate, dar revin la ideea ca e asa pentru ca Microsoft isi impune modelul (la limita sau dupa limita legii).

Revenind, ai doar partial dreptate pentru ca depinde de calculator - eu am instalat pe mai multe sisteme diferite - si pot spune ca 80-85% merg fara probleme (standard - office, net, sunet, video), cu 10 % ma chinui putin si cu restul ... ma chinui mult.

Asa ca - vorbeam de cazurile astea - cand EXISTA drivere (asa cum ar trebui sa fie).

In plus, in cazul asta nu se putea pune altceva decat XP - e un contract cu un finantator, o licenta ... tra-la-la...