joi, martie 05, 2009

Got Art?

Mâine, vineri, de la ora 18.00 la barul La Pas din Alba Iulia va avea loc vernisajul unei expoziţii de artă cu lucrările lui Dacian (Dacul).

So? What is art and why do I care?

Andy Warhol se zgâieşte la mine în fiecare dimineaţă de pe peretele din cameră şi-şi râde în barbă: art is what you can get away with îmi zice el şi mesajul mă urmăreşte de când l-am citit prima dată în muzeul de artă modernă din New York.

Va să zică arta înseamnă să fii tu, să te reprezinţi pe tine, să-ţi transcrii visele în cuvinte, în sunete sau în apăsări de pensulă. Să ai ureche muzicală sau coordonare între mână şi ochi este, cred eu, insignifiant pe lângă capacitatea necesară unui creator de a rămâne cum zic americanii true to yourself. Şi Dacul asta face - se reprezintă pe el şi lumea lui: supra-realistă, anti-comercială şi (sub)urbană, dacă deschideţi ochii în plimbare prin oraş sigur o să vedeţi ce face.

La capitolul artă, Alba Iulia "nu stă nici bine nici rău, adică nici aşa nici altminteri": manifestările mai mari (gen festivalul de teatru) au o vizibilitate bună dar atrag şi un gen dăunător de consumatori (acela care comentează în timpul piesei şi se oripilează de oamenii care se dezbracă pe scenă). Evenimentele mai mici (cum ar fi ăsta) atrag un public foarte redus şi sunt oricum rarităţi, probabil într-un cerc vicios: poporul nu e obişnuit cu aşa ceva deci nu este interes; nefiind interes evenimentele sunt rare; evenimentele fiind rare, nu se crează obişnuinţă şi interes pentru aşa ceva.

Şi apropo, dacă treceţi pe la Pas şi vi se par ciudate lucrările, here's an idea:
" The holy grail is to spend less time making the picture than it takes people to look at it."
(Banksy)

Un comentariu:

jorjh spunea...

Ii trist si faptul ca nu prea is manifestatii culturale, dar si mai trist ca nu prea are cine sa le guste. Imi pare bine sa vad si ca la Casa de Cultura vin acum mai des trupe de teatru, chit ca nu am apucat pana acum sa merg.