luni, februarie 11, 2008

gOS. Enlightment of Linux

Am descoperit ieri un nou sistem de operare: gOS. Nu, nu este Google OS (desi asa am crezut / sperat) si nici nu este neaparat 100% nou.
E o noua versiune customizata de Ubuntu, cu o interfata grafica deosebita - foloseste Enlightment in loc de KDE sau Gnome.

Primul lucru la care m-am gandit cand l-am vazut (de fapt dupa ce m-am prins ca e linux si nu Google OS) a fost: "in sfarsit un Linux care sa arate slick out-of-the box".
Eu sunt fan Mandriva dar nu reusesc sa ma obisnuiesc cu Gnome-ul care arata cat-de-cat ok, iar KDE-ul mi se pare util si ergonomic, dar cu un design copilaros (KDE 4 pare mai ok dar nu l-am testat inca). Suse este o alta distributie cu eye-candy dar dupa ce la una din testari mi-a mers foarte greu si dupa intelegerile facute cu Microsoft nu le-am mai dat atentie.

Revenind la gOS, pot sa spun ca e un sistem ok pentru varainta Beta (o varianta mai completa este disponibila doar direct preinstalata pe gPC-uri). gOS arata si se misca bine chiar si de pe live CD, e foarte intuitiv (bara de tip Mac OS e bine implementata) si nu-ti creaza nici un fel de probleme - pe live CD ai Xine pentru filme, firefox, open office, rythmbox pentru muzica, pidgin, skype, flashul e direct instalat si sunt o multime de likuri spre aplicatii google (se pare ca gOS si Google sunt prieteni neoficiali totusi ;) ). Configurarea retelei se face direct de pe desktop foarte usor, instalarea de programe ca in Ubuntu cu Synaptic Package Manager.
Parti proaste? Comportamentul de beta de care ziceam: pe un calculator nu mi-a aparut deloc iBar-ul (dockul), pe altul aproape nu se vedeau iconitele din partea superioara, iar cand din greseala am sters iconita de configurare a retelei de pe desktop nici ca am mai reusit sa o pun inapoi. In afara de asta, tastatura de pe care scriu acum se comporta ciudat: @ si " sunt schimbate intre ele, in loc de # e £, iar semnul # l-am gasit intamplator.

Una peste alta e pentru mine un semn bun si pe viitorul meu laptop ;) il voi instala complet sa vad cum functioneaza de pe HDD. Daca proiectul va prinde si va creste (ca majoritatea proiectelor linux) gOS va ajunge rapid intre primele distributii de linux la nivelul Home User.

Niciun comentariu: