luni, martie 10, 2008

back to reality

New York-ul fuse si se duse. A trecut repede, intr-un ritm alert marcat normal de dorinta de a asimila cat mai mult din experienta pe care o reprezinta.

Si cum a fost?
E intrebarea inerenta, clasica care inca ma lasa putin perplex. Cel mai bun raspuns pe care il am de dat ar fi: ai vreo 150 de ore la dispozitie? Ca-ti povestesc...

O prima remarca referitoare la New York este familiaritatea lui. Si eu stiu, ca mai toata lumea, cum arata Empire State Building, Brooklyn Bridge sau aleile din Central Park.
Interiorul metrolului era rupt din Seinfeld si parca tot ma uitam dupa el, Kramer, George sau Elaine.

Urmatorul lucru de remarcat este diversitatea. Toata lumea stie ca e un oras foarte pestrit, dar eu cel putin nu mi-am imaginat cat de pestrit. Sunt o multime de asiatici, de latino-americani (toti soferii de taxi erau din america de sud), de europeni, iar din americani cea mai mare parte e venita de prin toate colturile tarii. Din prietenii fratelui meu pe care i-am cunoscut in New York o fata e din Virginia, una din Georgia, un columbian cu cetatenie germana si lista poate continua. Mai mult, in China-Town (da, chiar exista un China-Town) sunt zone unde nu se vorbeste engleza. Am ramas perplex intr-un restaurant / fast-food din zona unde nicicum nu reuseam sa-i explic doamnei de la pultul unde iti alegeai mancarea ca vreau Chicken. Ea tot imi explica ceva in chineza (cred) dar cum limbile asiatice nu sunt punctul meu forte singura solutie a fost sa arat spre una din oalele care parea ca are ceva mai putin exotic (no cats or dogs) si sa iau din aia.

Chestia asta e foarte buna. Incredibil de buna. Normal ca printre aia multi care vin din toate partile is tot felul de oameni, dar cei mai multi sunt totusi ok.

Din punctul asta de vedere e foarte interesant - americanii sunt faimosi pentru masinile mari care consuma mult, dar totusi in New York au aparut taxiuri Hybrid (foarte putin poluante). La toate magazinele iti ambaleaza produsele in plase care mai de care mai mari si de obicei din plastic - uneori folosesc mai multe plase daca ai diferite tipuri de produse dar cel mai cautate sunt produsele Bio sau Organice. Majoritatea apartamentelor au aer conditionat ce consuma o gramada dar canutele de cafea de la Starbucks sunt din materiale reciclabile. In multe magazine si chiar in unele localuri se aude Britney Spears et co. dar in cafenelele mai rasarite, restaurante sau baruri doar muzica buna. Cafeaua americana standard e un fel de ceai cu vaga aroma de cafea dar in toate cafenelele gasesti si espresso, cappuccino sau caffee latte (si-s al naibii de bune).

So overall, in NY exista optiuni pentru toata lumea. Cred ca NY este un exemplu despre ce inseamna the global village si din punctul asta new yorkezii sunt way ahead.

Acum e back to reality - si nu vreau sa ma lamentez prea mult. Dupa cei care ma intreaba "cum a fost" urmeaza cei care ma intreaba de ce m-am intors. Raspunsul pe moment e simplu, conform zicalei Decat codas la oras, mai bine-n satul tau fruntas. Adica ce sa fac acolo cand lucrul la care ma pricep cel mai bine e sa fiu prof? Oricum nici in NY nu am vazut covrigi in coada cainilor (covrigii costau $2! si nici nu erau foarte buni doar aratau mari si apetisanti) si perspectiva mea s-a limitat la a experimenta cat mai multe intr-un timp cat mai scurt si asta pe banii altora ;)

Asa ca, inarmat cu un nou optimism - purced la lupta cu morile mele de vant. Stiti voi ... scoala, studentii, colegii profesori, microsoft, prostia omeneasca.


2 comentarii:

Unknown spunea...

o experienta destul de interesanta cred, nu? :)
ma bucur for you:P

Anonim spunea...

NY este superb...pt mine a fost cea mai tare experienta. Singurul lucru negativ cand te intorci de acolo (asta, DACA te intorci) e ca toata lumea te intreaba, oarecum iritata: "da' de ce te-ai intors?? Ce fraier esti!" Am auzit asta de 435 de ori, cel putin...cred ca nu o sa mai zic nimanui de acum incolo pe unde am fost, nu are sens; voi auzi in mod evident aceeasi intrebare iritanta si oarecum ingusta: "de ce, de ce, de ce?????"