vineri, martie 28, 2008

Educatie2

Am primit un comment legat de un articol mai vechi despre examene din care spicuiesc:

"Examenele se dau pt ca din pacate e singurul fel de a obtine o evaluare (fie ca e ex scris, oral, colocviu, verificare pe parcurs, sau cum vrei sa ii mai spui). Da, poate ar fi frumos ca totul sa se desfasoare in intrevederi de tip masa rotunda, workshop si orice alta forma mai prietenoasa...dar crezi ca atunci ar putea fi vorba de o evaluare 100% obiectiva? Parerea mea e ca NICI UN FEL DE EVALUARE NU E 100% OBIECTIV. Si atunci? Nu e oare mai corect, sa zicem, un test-grila? Da, unora le poate pica singurul subiect citit si altora singurul pe care nu l-au citit, dar ce sa-i faci? Ghinion."


Initial m-am gandit sa scriu un comment de reply, dar am ajuns sa scriu prea mult, asa ca am facut un post nou....

Ideea mea de baza era deplasarea spre o notare in timp. In cazul meu, la laboratoare vad in fiecare saptamana studentii, discut cu ei, le dau de lucru si ma prind automat cat au inteles si cat nu, cat au studiat acasa, cat ii intereseaza.
Desigur apare problema cu cei care nu vin, dar stiu materia - am un student la anul 2 care stie mai mult PHP decat mine - din asta traieste, dar nu prea vine pe la scoala.

In rest examenele orale sunt mult mai relevante decat cele scrise (desi nu 100%).

De fapt cred ca ar trebui sa regandim total sistemul educational, incepand cu scoala primara si continuand cu liceul si universitatea. Zilele trecute ma gandeam ca din cei 12-14 ani de matematica pe care i-am facut am ramas cu tabla adunarii, inmultirii si eventual ecuatia de gradul 2 (daca ma chinui putin), dar nu stiu sa-mi calculez dobanda la banca.
La fel vad o multime de copii / tineri / studenti care habar n-au sa faca un proiect, sa tina o prezentare, le e frica sa vorbeasca in public, nu stiu limbi straine, n-au habar de diferentele inter-etnice, de minime concepte de politica, sociologie sau psihologie.

Sistemul de invatamant produce "robotei" pe banda, dar nu oameni in adevaratul sens al cuvantului. Intodeauna am zis ca ne lipseste scopul. Facem scoala de dragul scolii, dar nu stim daca vrem ca oamenii aia sa fie niste angajati cuminti si bine pregatiti, sa fie intreprinzatori, cercetatori, profesori sau sa aiba o pregatire mai larga. Toate deodata nu cred ca se poate ;)

4 comentarii:

Paul spunea...

Nu, nu se poate sa le ai pe toate... Tinerii care ies din sistemul de invatamant romanesc, nu prea stiu sa faca multe, si cu asta cred ca suntem toti de acord. Dar paradoxuri sunt peste tot. Totusi tinerii romani (lucru dovedit) au o inteligenta peste medie, dar e adevarat ca si traiul greu are un cuvant spus despre asta. In schimb sunt inhibati, nu fac corelatii, nu ii intereseaza interdisciplinaritatea. Dar, pentru ca tot esti familiar cu sistemul american, ce-ar fi sa ne aruncam o privire la ei in ograda? :) Au cele mai tari universitati din lume. Asta e clar. Dar am intalnit studenti americani la litere (de exemplu la rusa-spaniola) care nu mi-au putut da nici un exemplu de scriitor rus sau spaniol!! Americanilor nu le e frica sa vorbeasca (spre deosebire de cei romani) sunt deschisi, sunt tot ce nu sunt copiii romani, dar nici f intelgigenti nu sunt. Sau hai sa ne uitam la chinezi si indieni - sunt cei mai tari la olimpiadele internationale, dar nivelul de trai din tarile lor este dupa cum intuim, nu foarte ridicat. Ei si atunci? Sa ne miram ca tinerii nostri au niste lipsuri? Sa ne miram ca inca in invatamantul preuniversitar domina un iz comunist? Dar am intalnit profesori romani de liceu si generala pe care s-ar bate orice liceu american. Exista si valori, doar ca tanarul care iese dintr-un sistem (oricare ar fi el) ii poarta amprenta in mod clar. Sa ne bucuram ca desi copiii nostri sunt timizi, vulgari, inhibati, macar ei nu sunt retardati, aroganti sau americani.

ina spunea...

sunt pentru paul....
azi am auzit ceva de genul "orice roman este mai destept decat un american,iar un american decat 5 romani"
hmmmmm....

Cipri spunea...

Cred ca lucrurile sunt putin mai complicate...
In primul rand depinde cum definesti ce inseamna inteligenta, ce inseamna sa fii destept si daca e vreo diferenta intre ele. Ca sa-ti dau un exemplu, se spune printre altele ca oamenii preistorici erau la fel de inteligenti ca noi, doar ca nu stiau la fel de multe.
Universitatile americane sunt cele mai bune din lume, dar si ei au "prostii" lor. Vezi doar cazurile celebre gen Jessica Simpson care printre altele a crezut ca Tonul este un fel de pui pentru ca e supranumit "pui de mare".
Si fratele meu, care preda acolo la Manhattan College mi-a zis ca sunt multi mediocrii sau chiar de-a dreptul slabi si ce sa mai vorbim de rednecks care te impusca prima data si pun intrebari dupa (mai exista inca).

Diferenta este, ca media - au o pregatire mai practica, stiu sa aplice multe din informatiile pe care le primesc in scoala in situatii reale si prin asta sunt sa zicem nu mai destepti ca romanii, dar mai adaptati secolului 21. Deschiderea lor spre alti oameni, spre cultura, spre nou ii face sa fie unde sunt (vorbind grosso-modo, pentru ca au si ei multe probleme - vezi recenta criza imobiliara) si noi ... mult mai jos (economic, social, politic si chiar calitatea vietii).
Desigur noi, sau chinezii avem olimpici internationali la matematica, dar de cele mai multe ori acei tineri nu stiu sa-ti spuna o poezie, sau sunt asociali (exista si exceptii, bineinteles).
Daca vreti, puteti sa va ganditi la urmatoare chestie (bazata pe o poveste reala): Sunt americani care cred ca pizza este o mancare americana. Dar sunt si americani care pot sa argumenteze "de ce" pizza e o mancare americana (pentru ca emigrantii italieni din america au facut-o populara, pentru ca e foarte diferita pizza in SUA fata de cea din Italia, pentru ca este cel mai popular tip de mancare din SUA etc).
Cred ca la noi la o idee similara legata de sarmale (care se stie nu sunt doar romanesti) e mult mai emotionala si s-ar lasa doar cu injuraturi si nationalisme ieftine.

ina spunea...

Sunt de acord cu tine pana la un punct.Ideea ca universitatile americane sunt cele mai bune....aici te contrazic....nu neaparat ca noi, europenii am fi desteptii desteptilor,dar sa nu uitam un lucru:sistemul american de invatamant este bine pus la punct,stabil si destul de lejer,dar oamenii care l-au conceput nu au fost nici pe departe americani!Probabil stii foarte bine despre importul de inteligenta american,care din pacate pentru noi romanii,se practica la o scara mult mai larga....
Universitatile americane sunt foarte bine dotate....materiale didactice,tehnologie de ultima ora....e normal sa fie practice!La noi lucrurile stau invers....avem oameni talentati,cu potential,care nu isi pot pune in practica ideile deoarece lipseste suportul educational....asta e!Dar cum iti explici faptul ca in industria jocurilor video,in industria IT exista foarte multi romani?Fiindca li s-a valorificat potentialul....li s-a oferit un mediu de lucru competitiv plus o oferta salariala peste cea din Romania....
E considerabil o greseala sa comparam sistemul romanesc cu cel american...diferentele sunt imense....dar...imi aduc aminte cu drag de momentele cand se facea scoala cu adevarat in Romania....cand studentii isi respectau dascalii si exista un profesionalism si un simt pedagogic de invidiat.Culmea...asta se intampla in perioada comunista,cand totul era interzis...atunci setea de cunoastere era imensa!Astazi nu mai putem vorbi de asa ceva nici din partea profesorilor si cu atat mai putin din partea studentilor!