luni, mai 19, 2008

everybody loves SEO

N-am mai scris de mult un articol referitor la IT asa ca azi e momentul. Tema de azi: SEO (Search Engine Optimization). Adică, pentru cei care fac o pagina web - cum să o proiecteze, ce să scrie în ea si ce să mai facă pe lângă ea ca să apară în Google, măcar undeva pe prima pagină.

Recent, am fost solicitat sa fac o pagina web pentru o firma mica din Arad. Cost-effective cat de mult se poate (ca firme mici nu prea au buget de publicitate / prezenta online), fără vreo aplicatie complicată, totul cât mai curat / rapid / ieftin.

După care, apare la un moment dat întrebarea: dar de SEO cine se ocupă?
Întrebarea - venită din partea cuiva care nu a lucrat în domeniu, dar a auzit de pe undeva că e foarte important, mi se pare periculoasă si greu de tratat. Cum pot să-i explic cât de vast e domeniul, că sunt zeci de cărti de sute de pagini scrise pe tema asta, că Google îsi modifică periodic algoritmul de indexare, că tine la fel de mult de ei (dacă nu mai mult) cât de mine. În final, cum să le zic că treaba asta e foarte serioasă, trebuie bine analizată si că presupune costuri de măcar 5 ori mai mari decât le-am luat eu pe simplul design de pagină?

Răspunsul meu în cele ce urmează:

In legatura cu optimizarea pentru motoarele de cautare, lucrurile sunt o idee mai complicata decat se cunoaste in mod normal. Eu pot face astfel incat pagina sa puna accent pe anumite cuvinte cheie (asta implica sa modific putin textul ca sa apara cuvintele cheie de mai multe ori). De asemenea pot inscrie pagina intr-o serie de directoare web si motoare de cautare, ceea ce creste rankingul.

O chestiune foarte importanta, dar care tine mai putin de mine este updateul periodic al informatiilor - o pagina care ofera informatii noi lunar este considerata mai valoroasa decat una care ramana exact la fel (asta depinde si de tipul activitatii firmei - s-ar putea sa nu fie nevoie). Referitor la partea de update periodic, din realizarea tehnica pe care am stabilit-o, va fi relativ complicat de facut un update periodic - practic pagina care trebuie modificata trebuie downloadata de pe server, modificat codul (unde apare si textul) si apoi pusa inapoi pe server. In acest sens se poate proiecta o aplicatie in care o parte din informatii (o sectiune de stiri) poate fi completata sau modificata printr-un panou de administrare. Practic, in cazul acesta, accesand o pagina de genul www.tehnicsat.ro/admin - va autentificati cu un username si o parola si acolo aveti un meniu prin care puteti adauga, modifica sau sterge informatii. Daca doriti mai multe informatii, putem discuta la telefon, sau chiar pe yahoo messenger sau skype, daca folositi.

Alt criteriu luat in considerare la calculul scorului paginii in Google (page ranking) este numarul de linkuri din alte pagini care trimit spre pagina Dvs. Cu cat mai multe pagini (si cu cat sunt mai valoroase) trimit spre pagina Dvs., cu atat veti avea rank mai mare. Asta e o activitate mai mult de marketing decat de informatica, pentru ca in general implica ori parteneriate cu alte site-uri, ori pur si simplu publicarea de articole in reviste online (cu precizarea autorului si site-ului Dvs.) precum si marketing viral - publicarea de continuturi diverse: articole pe bloguri, filme pe youtube, podcasturi s.a.m.d care sa fie cumva legate de site-ul Dvs.


Ca o conluzie, SEO este un domeniu foarte vast (la noi mai putin dezvoltat) care implica foarte multe aspecte - atat tehnice dar mai ales de marketing, copyright si stabilirea de relatii. Un punctaj mediu pe anumite cuvinte poate fi obtinut lejer prin ceea ce voi face eu, dar nu pot promite rezultate deosebite in lipsa unor actiuni concentrate de marketing.

Oare au înteles ceva? :P

Niciun comentariu: