sâmbătă, mai 24, 2008

Good Movies. Fight Club.

Pentru că mai nou sunt întrebat de unii / altii ce filme să (mai) vadă, o să scriu câte un scurt review la o serie de filme din topul meu 100. Nu cred că o sa ajung să fie chiar 100 de filme, iar ordinea în care scriu despre ele este complet aleatoare dar toate sunt filme bune.

O să încep cu Fight Club pentru că recent l-am recomandat unei prietene care încă nu-l văzuse.


Fight Club.
It always surprises, never bores. It's also just damn good, on every possible level -- so go see it. Now. (Film.com)

În primul rând, trebuie să mentionez că nu mă dau în vânt după "actori mari". Nu mă impresionează faptul că într-un film joacă Brad Pitt (ca în cazul de fată), George Clooney sau Bruce Willis. Mai important mi se pare ca povestea filmului să zică ceva, scenariul să fie bine încropit (o chestie care cam lasă de dorit în ultima vreme).

Bazat pe romanul omonim al lui Chuck Palahniuk, Fight Club avea toate premisele unui film bun si nu dezamăgeste nici o clipă. Desi am aflat de carte după ce am văzut filmul (!) si nu am apucat încă să o citesc, părerea celor care au făcut-o este că filmul nu deviază foarte mult de la povestea cărtii (un alt lucru rar).

Vreau să fiu foarte atent în cele ce urmează, să nu povestesc ceva ce ar strica plăcerea vizionării, cum am pătit eu (aflasem povestea filmului cu niste detalii care mi-au stricat mult experienta).
Pe scurt, povestea este legată de anti-consumerism. De ideea că există ceva mai important decât posesia materială ("The things you own end up owning you").

Personajele principale - Brad Pitt si Edward Norton crează un club pentru bărbati în care cei prezenti să se bată - fără vreun scop - doar pentru a se readuce la o formă mai primară de viată (si prin asta mai pasională):
"Fight Club is about men who are already in a great deal of pain because of shattered dreams and the illusions there were taught to believe in by society. The embracing of physical pain, of privation and real torment forces the characters of Fight Club to let go of the unrealistic fantasies of fame, wealth and popularity, and become agents for change."

Lucrurile merg mai departe si grupul începe să facă diferite actiuni împotriva "Corporate America" dezvoltându-si propria filozofie de viată si provocând normele, contrazicând regulile, renuntând la posesiuni materiale (un fel de return to innocence prin haos).

Alte teme tratate:
- emascularea unei generatii de bărbati: "No great war to fight, no great depression"
- relatiile dintre bărbati si modelele lor parentale (tati)
- religie, sensul vietii: "we are all God's middle childern"; "Marla's philosophy of life is that she might die at any moment. The tragedy, she said, was that she didn't."

Referinte:
http://www.imdb.com/title/tt0137523/
http://en.wikipedia.org/wiki/Fight_Club_%28film%29
http://www.associatedcontent.com/article/9377/book_film_of_fight_club_essential_reading.html

Niciun comentariu: