joi, octombrie 30, 2008

Transformari

Probabil ati auzit de Costel Busuioc si de povestea lui - zidarul ajuns cântăret respectabil de operă. Astăzi, am văzut un afis care anunta o prestatie a sa din viitorul apropiat si am rămas trăznit de transformare: aranjat, frezat, cu papion si frac - arăta ca rupt din revistele de profil, transformat peste noapte - metamorfozat instant din omidă în fluture.
Evident la mijloc sunt multe interese - omul a primit se pare zeci (dacă nu sute) de oferte de la diferite agentii sau persoane care să-l reprezinte, să-l ajute, să-l formeze si de fapt să-l vândă mai bine (interesul principal este totusi comercial).
Trecând peste orice urmă de ironie (ironie generată la mine de bombasticitatea presei care a inventat rapid apelative corny de gen pavarotti din carpati in loc să-l ajute de exemplu să-si găsească o identitate proprie), personajul mi se pare bine venit într-o Românie plină de garcea, manele si muzica pop de doi bani. Totusi, mi-ar plăcea să văd în continuare cum Costel îsi depăseste real conditia si se apucă serios de treabă: să văd stiri cu el nu ca aceasta(!?) ci cum se înscrie la conservator, cum face scoală, cum se dezvoltă mai departe. Adică, cum transformarea se produce si în fond, nu numai în formă.

2 comentarii:

Anonim spunea...

In sfarsit cineva cu care sunt complet de acord pe tema asta.

Intotdeauna am sustinut ca talentul lui Busuioc nu are nici o baza reala, e doar o chestie superficiala. Mai mult decat atat, nu stiu daca ai observat, sau daca a observat cineva ca el nu canta din piept ci din gat. Diferenta colosala! Am fost NEPLACUT surprins sa ma gasesc in postura de a fi singurul care sustinea ca Busuioc nu stie sa cante, chiar pe parcursul concursului Hijos de Babel. L-am votat din patriotism.

Pe langa asta, el nu isi insusise nimic din cultura muzicii pe care, sa zicem, o interpreta. El nu stia povestea piesei "Caruso" si ce trebuia sa transmita, nu avea nici cea mai vaga idee despre cultura italiana, despre scoala italiana de opera, habar n-avea cine au fost compozitorii, practic nu era decat un "mp3 player" in carne si oase. NICI MACAR ATAT, pentru ca nu stia nici limba italiana... el insira o serie de sunete pe anumite tonalitati...bag mana in foc ca habar n-avea tot ceea ce canta.

Tin minte, prin vara parca, a fost un concert cu el in Timisoara. Directorul Operei a declarat, sec, ca Busuioc nu stie sa cante! (Stupoare in presa!!) Exact motivul pentru care il refuzase si inainte de a ajunge celebru. (Aparent Costelus mai incercase pe la Opera). Motivul pentru care a acceptat punerea in scena a spectacolului a fost unul bazat pe popularitatea "artistului" si pe necesitatea cresterii popularitatii operei.

Inca o idee: Ai ascultat/vazut/urmarit pe Paul Potts in UK? E vorba despre baiatul care reusise acelasi lucru ca si Busuioc cu un an inainte. E cu totul altceva. A locuit o vreme in italia, s-a interesat de cultura italiana de cand era mic....cunoaste limba italiana, o vorbeste, intelege ca e vorba de note muzicale nu de sunete, stie sa cante din piept, cu putere, nu din gat. Diferenta dintre cei doi e ca intre Madonna si Andreea Balan.

Si ca sa inchei, il sustin in continuare, moral, pe Busuioc, deoarece este un conational. Dar sa ne fie clar ca nu este produsul Romaniei, nu este triumful educatiei romanesti, sau al economiei si prosperitatii noastre. Este, ceea ce Romania a considerat a fi deseu, lasat in voia sortii intro viata anonima, nevoiasa, extrem de saraca. Ma bucur sincer pentru el ca a reusit, dar in afara de rudele sale din Romania, este la fel de roman ca printul Charles al Marii Britanii.

Si eu sper ca in primul rand sa existe o AMPLA dezvoltare de fond...pentru ca e MARE nevoie.

Cipri spunea...

Foarte tare comentariul :)

Intr-adevar, fiind un produs de presa, si adoptat rapid de masa putin cunoscatoare a domeniului, e greu sa te pui impotriva curentului :)

Eu sunt anti-TV si mai ales anti productii comerciale, asa ca nu am vazut Hijo de Babel (am auzit doar mai tarziu de Busuioc). De fapt initial am primit un link cu Paul Potts - de care zici si partial i-am combinat: cum nu am urmarit atent fenomenul, nu am facut decat recent diferenta intre cei doi.

In final, sunt curios daca va evolua personaul desi sunt cam sceptic: in primul rand e deja destul de batran (din cate am inteles in opera lucrezi pana pe la 40 de ani) si in al doilea rand media si interesul comercial sunt deja prea mari ca el sa poata iesi din vartej :)