joi, octombrie 02, 2008

Despre salvarea lumii prin Internet.

De când am instalat primul modem de cablu (la Liceul de Informatică Petrosani) si până azi, când am LAN, WAN, WiFi si chiar WAP (3G mai putin), am rămas un fan declarat al internetului (si evident dependent).
Pe lângă informatii si divertisment, internetul a primit recent o nouă valentă - de salvator a lumii. De fapt de intermediar al acestei salvări: două proiecte, apărute cam prin aceeasi perioadă fac apel la navigatori pentru construirea unui viitor mai roz.

Proiectul 10laputerea100 lansat de Google si schimbalumea lansat de... de fapt nu prea înteleg cine l-a lansat îsi propun să schimbe lumea prin internet. Practic de acum înainte nu mai trebuie să te implici real în ceva, nu mai trebuie să lupti (cu morile de vânt sau cu oamenii din jurul tău) - e suficient să stai acasă, să-ti faci cafeaua, să te asezi comod în fotoliu / scaun ergonomic si să clickăi întru salvarea viitoarelor generatii.

Ăsta e unul din pericole, pe care aducându-mi aminte de analizele SWOT făcute prin ONG-uri l-am identificat de la prima privire. Alt pericol ar fi în cazul schimbalumea să fie un proiect electoral: adică hai să dăm impresia că ne pasă de problemele oamenilor, apoi apare unul care face niste declaratii, dăm niste comunicate si ne-am scos cu ceva voturi. Ieftin si rapid. În cazul google ei par a zice în timp ce Microsoft se ocupă de reclame pentru Vista si vă prosteste să le cumpărati programele, noi ne preocupăm de soarta lumii. Deci noi suntem cool si puteti avea încredere în noi linistiti. Nu vă folosim datele personale (no way!) în interes propriu, asa că relax...
Oricum Google deja are o imagine bună, o cotă de piată impresionantă si prea putină lume se preocupă de privacy over the internet (dar asta e o altă poveste).

La nivel de lipsuri - dacă e să urmăm reteta SWOT până la capăt, schimbalumea e deocamdată blocat în discutii privind câinii vagabonzi, sau propuneri utopice referitoare la dreptul de a candida pentru Parlament. În plus, majoritatea topicurilor se referă la Bucuresti, ceea ce sigur va arage dispretul / dezinteresul multora (stiti voi de ce).
Lipsurile 10la100 se rezumă la o mică scăpare: reclamele lor insită pe ideea unei grămezi mari de bani pentru o idee care să schimbe lumea, dar de fapt cel cu ideea nu primeste nici bani si nici măcar posibilitatea de a face parte din echipa de implementare a proiectului.

Voi finaliza cu părtile bune, ca să mai îndulcesc pastila. Proiectul Google e unul impresionant. Ei vor oferi 10 milioane de dolari (iep... o gramadă mare de bani) pentru implementarea primelor 5 idei votate de un juriu. La nivel de CSR, e o lectie din care orice companie din lume poate învăta, iar schimbalumea desi mult mai redus ar putea avea efecte benefice măcar în România, dacă cineva pe undeva va folosi vreodată ideile de acolo (măcar de câinii vagabonzi să scăpăm).
Iar oportunitătile oferite de aceste platforme se pot multiplica prin crearea unor dezbateri pe teme de interes social, coagularea unei societăti civile atât de importante, dar atât de absente (cel putin in România).
Dacă rezultatele vor fi însă pe măsura promisiunilor va depinde în cele din urmă (si) de cantitatea si calitatea ideilor - asa că navigati, navigati, navigati!

2 comentarii:

jorjh spunea...

Pai tocmai aia e ideea cu 1tothe100, sa nu vrei nici un ban, daca ai o idee care chiar o sa schimbe lumea si dai dovada de un altruism inimaginabil si le`o pasezi lor, mi se pare si normal sa nu vrei nimic.

Cipri spunea...

Pe de o parte ai dreptate. Ideea nu e sa castigi tu ci sa castige comunitatea.

Pe de alta parte un premiu simbolic (de natura financiara sau de alta natura) nu cred ca ar dauna si poate ar creste motivatia (si poate si calitatea).

In plus eu as vrea in cazul in care ideea mea e aleasa, sa fiu macar parte din echipa care implementeaza, cumva sa vad cu ochii mei impactul si asta nu cred ca ar fi o idee deloc rea.

Oricum, in speranta ca o sa se obtina rezultatele sperate, ideea Google e una laudabila.