miercuri, aprilie 16, 2008

love is a changing statistic

Pentru cine nu a fost "spamat" încă cu mailuri de genul: "A while back, Popescu [sau alt nume din lista de messenger] asked you a question and is waiting for your answer. Please view the question and answer it." desi sunt multe sanse să stiti despre ce vorbesc, vreau să vă îndrept atentia spre imaginea din dreapta.
"Crezi că dragostea e oarbă?" e tipul standard de întrebări la care lumea internaută răspunde între două buzz-uri de messenger. Nu mai e loc si / sau timp de dezbateri despre ce înseamnă, cum apare si cine ce întelege prin dragoste. Scurt si cuprinzător, ca apoi să le apară si prietenilor tăi (si prin prieteni mă refer dacă se nimereste să-i ai în lista de messenger).

Bineinteles că după ce răspunzi, răspunsul tău va face parte dintr-o statistică relevantă nu-i asa, ca să întelegem cum functionează lumea. Dacă 80% din lume consideră că dragostea e oarbă - ar cam trebui să-ti iei ochelari, mă gândesc eu.

Intrigat de această revelatie - a iluminării prin statistica populară, am intrat în jocul propus si am dat click.
(Rămâne secret pe care din butoane).

Rezultatul e în a doua imagine din dreapta. Nu mică mi-a fost mirarea să văd atâta consens în rândul a milioane de utilizatori, după cum scrie în partea de jos a primei poze. Din milioane de răspunsuri, 91% consideră că dragostea e într-adevăr oarbă si punct.
Mai mare mi-a fost miararea când, din întâmplare (dar absolut din întâmplare) am apăsat butonul back al browserului si am răspuns din nou la aceeasi întrebare (cu aceeasi variantă, bineînteles).
Răspunsul, ilustrat în a 3-a imagine, e aproape diametral opus. M-am gândit la posibilitatea ca între cele două clickuri ale mele să mai fi fost vreo zece milioane de alti useri care au înclinat puternic balanta în celălalt sens. Cam greu de crezut să poată răspunde câteva milioane de oameni în câteva secunde.
M-am gândit apoi că poate cele câteva milioane sunt 0,00...01 milioane, adică vreo 10 oameni. Dar si asa diferenta era destul de mare.
Asa că am dat back în browser, click din nou pe buton. Si iar. Si iar. Si iar. De fiecare dată răspunsul era total altul, sărind în stânga si în dreapta.

De fapt, nici vorbă de statistică - nu că ar fi greu de implementat - dar nu asta contează. Contează doar să crezi că primesti ceva. Si să dai mai departe, ca în orice sistem de promovare viral - fie el bazat pe mailuri sau pe mass-messaging. Seriviciul se promovează, atrage useri, trafic si prin asta bani, pe o promisiune (stupidă de altfel - că te compară statistic cu altii pe niste întrebări puerile) pe care nici măcar nu o respectă.

Inclusiv în codul paginii, se găseste explicit informatia [...]Viral/FloatDemo[...].
QED.

Un comentariu:

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.